Onze aanpak – Op het moment dat wij startten met deze vraag in 2021, lag de uitvoering van het project nog ver in de toekomst, het begin van 2026. Dat, en het feit dat de Van Brienenoordbrug een Rotterdams icoon is, maakte dit de perfecte gelegenheid voor de fanstrategie. Met de fanstrategie maken we van buitenstaanders volgers, van volgers fans en van fans superfans. En dat alles om een zachte landing te creëren voor de hindercommunicatie tijdens de uitvoering van het project.

Fan van een brug? Kan dat dan? Jazeker! Door de verhalen te vertellen die achter de brug schuilgaan. En hoe dieper we erin doken, hoe meer verhalen er bleken te zijn. Van Rotterdammers en niet-Rotterdammers, van mensen die over de brug rijden en mensen die eronderdoor varen, van mensen die werken op de brug of aan het ontwerp van de brug. Over heugelstangsystemen, basculekelders en duizenden tonnen staal. Over het Eiland Van Brienenoord, eerste autoritten, autopech op de Van Brienenoord en mensen die ten huwelijk zijn gevraagd op de brug. Over de geschiedenis, de bouw van de eerste brug, het invaren van de tweede en de opening door koningin Juliana. En zo kunnen we nog wel even door. Ben jij ook al een beetje fan?

Het resultaat – We ontwikkelden een Instagramaccount, LinkedInpagina, Facebookpagina, YouTubelijst en een website voor de Van Brienenoordbrug waarop we de verhalen en praktische informatie delen. Hiervoor fotografeerden we de brug vanbinnen en vanbuiten en maakten we video’s waarin mensen verhalen vertelden over de brug.  Ook organiseerden we een succesvolle familiedag, waarop de projectmedewerkers met trots familie en vrienden konden vertellen over hun project. Bovendien namen we interviews af met medewerkers en stakeholders over hun band met de brug.

Aanpak
Projectmanager Patrick Huisman: “DCHI kwam bij DDK met de opdracht een nieuwe website neer te zetten op basis van een bestaande, mooie huisstijl. Op basis van een flowchart maakten we inzichtelijk hoe een bezoeker de website zou navigeren.

De navigatiestructuur was best ingewikkeld omdat er veel informatie is over te brengen. We hebben het advies gegeven te werken met onderkopjes in de menustructuur om het overzicht te behouden. Dat advies nam DCHI over. Ook hebben we voor nieuwe bezoekers die weinig bekend zijn met het werk van DCHI op de homepage opvallende blokjes geplaatst met een beknopte samenvatting van de drie kernactiviteiten.

In enkele strategische en inhoudelijke sessies kwamen we samen met de klant van schetsen naar een website die klaar was voor vormgeving. Onze in-house studio ging daarmee aan de slag terwijl ik me op de technische ondersteuning richtte. Als je een website overzet, moet je rekening houden met bijvoorbeeld redirects zodat links op andere sites blijven werken. We gingen dus tegelijk aan de slag met vorm en met functie van de site. Door daarin gelijk op te trekken, voorkwamen we dat in vorm iets ontstond wat technisch niet werkbaar was, en andersom.

We ontworpen verschillende modules voor een duidelijk onderscheid tussen nieuws en events. Anders raken de evenementen ondergesneeuwd. Ik vind het leuk om een project te managen, ook bij onverwachte wendingen. Daar kun je als bureau je meerwaarde bewijzen. De klant wist goed wat hij wilde, maar stond altijd open voor onze inbreng en adviezen. Dat zijn wat mij betreft de beste samenwerkingen.”

Oplevering
Patrick: “Het contact met de klant liep goed en zo hebben we in relatief korte tijd een geheel nieuwe website gerealiseerd. Hiermee kon de klant verder. Vooral omdat we bij oplevering een opfristraining hebben gegeven voor het CMS, WordPress. Hoewel ze ermee bekend waren, kan het nooit kwaad om specifiek voor de nieuwe site door de beheerfunctionaliteiten heen te lopen. Het is een frisse, nieuwe website die bijdraagt aan de communicatie van DCHI. Daar ben ik trots op.”

Aanpak

Om de feitelijke gegevens optimaal te presenteren, hebben we een nieuwe huisstijl ontwikkeld om de alle communicatie van De Staat van Utrecht vorm te kunnen geven. Een eigentijdse stijl met een complete set aan elementen om de verschillende onderzoeksthema’s mee te kunnen onderscheiden.

Die stijl hebben we doorvertaald naar de gedrukte onderzoeksspecials die de provincie jaarlijks uitgeeft om de resultaten te delen. Bovendien hebben we het drukwerk begeleid om deze opdrachtgever van A tot Z te ontzorgen.

 

Waar we trots op zijn

Al zeggen we het zelf: de onderzoeksspecials zien er gewoon erg gaaf uit. Toffe vormgeving, strak toegepast en puik drukwerk. Oordeel zelf!

Aanpak
3-2-1 Actie! Een inhoudelijk sterke aanbieding (met voordelige financiering, extra garantie en gratis onderhoud) vormt de basis. Die aanbieding wordt op een -zeker voor deze branche – bijzondere manier onder de aandacht gebracht, met een duidelijke link naar de wereld van filmsterren en rode lopers. De modellen van Valtra spelen de hoofdrol en duiken op in vier nagespeelde blockbusters die speciaal voor de actie gemaakt zijn. De première vindt plaats in een zelf ontwikkelde trekker-drive-in bioscoop, waar stoere meiden met buikwinkels popcorn en Valtra-bier (trekker een open!) uitdelen. Een team gaat langs bij alle Valtra-dealers en creëert zo bakken met social media-content ter distributie.

Waar we trots op zijn
Na presentatie op het internationale marketing congres van Valtra in Finland, wilden ook België, Denemarken en Portugal met deze campagne aan de slag. Leuk voor ons maar vooral ook leuk voor de Nederlandse marketing afdeling van Mechan Groep. Overal worden veel positieve reacties van eindgebruikers en dealers genoteerd, alsmede een substantieel aantal orders. Met een tevreden klant tot gevolg.